Materiálové rozbory porušení lávky z předepjatého betonu

Ing. Petr Čížek, Ph.D.; Dr. Ing Zdeněk Kuboň; Ing. Ladislav Kander, Ph.D.

MATERIÁLOVÝ A METALURGICKÝ VÝZKUM s. r. o., Pohraniční 693/31, 703 00 Ostrava-Vítkovice, Česká republika


Článek shrnuje experimentální práce, které byly provedeny při stanovování příčiny porušení pěší lávky v Praze – Tróji, k němuž došlo v prosinci 2017. Tato havárie vedla ke zvýšení zájmu o aktuální stav předpjatých betonových mostů v ČR a maximální snaze zabránit další selháním. V průběhu dalších let byly identifikovány a následně uzavřeny další lávky s prokázanou konstrukční poruchou nosných částí. Předložený příspěvek popisuje materiálovou analýzu předpjaté betonové konstrukce provedenou na jedné z pozorovaných lávek. Výsledky analýz provedených na vzorcích získaných z poškozené předpjaté lávky potvrdily rozsáhlé korozní poškození pramenů nosných kabelů. Tato nosná lana byla natažena v kanálech procházejících všemi betonovými segmenty lávky a musela být zalita injektážní maltou. Kvůli neúplně vyplněným kanálům ve střední části lávky začalo rozsáhlé korozní napadení ve spárách mezi betonovými segmenty, i když v těchto spárách byly umístěny ochranné ocelové trubky. Stopy silného korozního napadení (výrazně ztenčený průřez celých kabelů nebo jednotlivých drátů zkorodovaných v extrémních případech do hrotu jehly) se opakují na kabelu ve vzdálenosti odpovídající délce segmentů můstku. Vyšší riziko úniku vody z rozbitého povrchu lávky do kanálů existuje právě ve spojích segmentů. Tyto spoje tak představují nejslabší místo a představují největší riziko předčasného selhání konstrukce. Proto byla věnována zvýšená pozornost pravidelným a periodickým kontrolám zaměřeným na tato kritická místa mostní konstrukce.

Klíčová slova: předpjatá betonová konstrukce; koroze; nosné lano; metalografie; fraktografie