Chemická analýza třecích kompozitů používaných v brzdových systémech automobilů, využívající energodisperzní XRF metodu

doc. Ing. Vladimír Tomášek, CSc.1; Ing. Barbora Thomasová, PhD.1; prof. Ing. Jana Seidlerová, CSc.1; Ing. Marie Kociánová1


Stáhnout článek v PDF

Byla vyvinuta metoda přímé chemické analýzy frikčních kompozitů používaných v brzdových systémech automobilů s využitím energiově disperzní rentgenové fluorescenční spektrometrie (EDXRF). Bylo připraveno sedm referenčních materiálů (RM) frikčních kompozitů různého složení, simulujících širokou škálu složení komerčních brzdových obložení. Struktura a distribuce jednotlivých složek RM byla studována pomocí řádkovací elektronové mikroskopie s ED rentgenovým spektrometrem. Tyto parametry byly podobné komerčním brzdovým obložením. K posouzení homogenity RM v celém objemu byly analyzovány RM metodou EDXRF na horní a spodní straně pelety a výsledky byly porovnány. Připravené RM byly obroušeny z obou stran cca o 0,3 mm k eliminaci případných segregací jednotlivých složek během lisování. Homogenita RM byla vyhovující pro daný účel. K posouzení homogenity na ploše RM byly pelety analyzovány v sedmi různých pozicích a sedmkrát v jedné pozici. Byly porovnány relativní standardní odchylky (RSD) naměřených intenzit pro zvolené prvky. RSD intenzity naměřených v sedmi pozicích byly cca dvakrát vyšší než při měření v jedné pozici, ale pro většinu stanovovaných prvků nepřevýšily 3 %. Homogenita RM byla vyhovující a byly použity pro kalibraci EDXRF spektrometru. Správnost kalibračního modelu byla ověřena analýzou připravených RM s použitím nové metody. Výsledky byly uspokojivé a metoda je vhodná pro daný účel.

Klíčová slova: friction composites; brake lining; elemental analysis; X-ray fluorescence spectrometry


  1. VŠB – Technická univerzita Ostrava, Fakulta metalurgie a materiálového inženýrství, Regionální materiálově technologické výzkumné centrum, 17. listopadu 15/2172, 708 33 Ostrava-Poruba, Česká republika